Förutsättningar för lärande
Handlingsplan för att ge alla barn förutsättningar för lärande – utifrån Nya läroverkets Organisationsidé
Om skolan
Protokoll och policys
Vår absoluta tro är att barn med svårigheter utvecklar sina förmågor bäst genom att tillhöra klassgemenskapen. Att skilja barnen från gruppen för att ge dem stöd har i forskning inte visat sig vara framgångsrikt.
Ett inkluderande arbetssätt som ger varje barn den stimulans och det stöd som barnet behöver inom klassens gemenskap har visat sig vara mest framgångsrikt och ger inte barnet känslan av att vara annorlunda och utanför vilket är förödande för självkänslan.
Alla barn ska i förskoleklass eller absolut senast år 1 ”knäcka läskoden”. Avståndet mellan läsare och icke läsare ökar ju mer man väntar med att ge barnet läsförmågan. Läsning stimuleras sedan hela skoltiden så att eleverna utvecklas till goda läsare.
Biblioteket är skolans hjärta och eleverna har fri tillgång till biblioteket hela dagen och sköter själva sina lån. Vi stimulerar eleverna att använda böcker och inte direkt söka på nätet. Vi har sett att eleverna inte klarar av att söka i ett uppslagsverk eftersom de vant sig vid att söka på ett ord på nätet.
Det gör att de översköljs av information som de sedan inte klarar av att göra ett urval ur och kritiskt granska och analysera, vilket leder till att de inte tror på sin egen förmåga att tänka själv och i slutändan till dålig självkänsla.
Mattelabbet används för att ge barn fler möjligheter att utveckla sin matematiska förmåga och sitt matematiska tänkande genom att konkretisera och materialisera matematikens ofta abstrakta tänkande. Därigenom kan fler elever få tillgång till matematikens fascinerande och användbara värld.
Undervisningen ska ha variation i arbetssätt så att alla sinnen stimuleras. Arbetet med Art & Science kombinerar skolämnen med skapande och ger bredare och fler möjligheter till förståelse och lärande.
Nya läroverket ger barn och unga en utökad skoldag med fler möjligheter att lyckas i sitt lärande och att utveckla och ta fram sina talanger och intressen samt stärka sin självkänsla och framtidstro.
Barn som behöver mer stöd eller utmaningar kan få det utan att behöva lämna klassen och ställas utanför den gemenskapen och möjligheten till utveckling i ett socialt sammanhang över en längre tid.
Detta tror vi är det bästa sättet att utveckla både ämneskompetens och social kompetens. Det bidrar till att utveckla elevens hela potential.
Arbetslaget tillsammans är ansvarigt för varje elevs utbildning, utveckling och för en god lärmiljö.
Individuella utvecklingsplaner, som varje barn ska ha, utarbetas av mentor/klasslärare, elev och förälder tillsammans.
Alla barn med särskilda behov ska ha ett Åtgärdsprogram. Programmet utarbetas av mentor/klasslärare, elev och föräldrar tillsammans med specialpedagogen.
Skolans arbete med barn som har särskilda behov leds av:
Ann-Louise Lindqvist, Erika Lundström – elevhälsan.
Jessica Norström – kurator.
Siw Salomonsson-Aaro, Erik Rudström, Jonna Sundén – speciallärare.
Catharina Nordström, Carina Henriksson – rektorer.